Januari. De maand waarin we vorig jaar achter ons laten, een frisse start maken en weer massaal vol goede voornemens zitten. Gezonder eten, meer bewegen, meer tijd besteden aan familie en vrienden… we hebben ze allemaal wel (meer dan) eens op ons lijstje gezet. En toch geven we de meeste voornemens al binnen een paar weken op. Ergens rond Blue Monday, volgens onderzoek de meest deprimerende dag van het jaar, is het wel weer gedaan met de goede voornemens. Waren ze misschien te ambitieus en heb je de lat te hoog gelegd voor jezelf? Of heb je, omdat anderen het zo belangrijk vonden, voornemens uitgesproken waar je misschien niet achter staat? Misschien ligt het wel gewoon aan het woord zelf. Voornemen: iets wat je wilt gaan doen.

Kijk, daar gaat het volgens mij mis. Je moet het gewoon doen. Zoals een vriendin van mij onlangs zei: “5, 4, 3, 2, 1 en go!”. Een echte ondernemersgedachte, want ondernemers doen. En daar hoeft het echt geen januari voor te zijn.

Van alle markten thuis

Zelf startte ik in juni 2011 mijn bedrijf. Naast een fulltime baan en midden in de economische crisis. Niet echt ideaal. Maar niet lang daarna kreeg ik een keuze:  De ‘zekerheid’ van een andere functie bij mijn toenmalige werkgever? Of het ‘risico’ nemen en volledig voor mijn eigen bedrijf gaan? Hoewel ik het altijd naar mijn zin had gehad bij mijn werkgever, was de keuze verrassend makkelijk: Ik ga het doen, ik ga voor mijn eigen bedrijf!

Dacht ik echt dat het makkelijk zou zijn? Nee, zeker niet. Ik kom uit een ondernemersfamilie en ik ken de klappen van de zweep. Zelfstandig ondernemer zijn betekent meestal gewoon keihard werken en leven met een bepaalde mate van onzekerheid. O ja, en je moet van alle markten thuis zijn. Ineens ben je sales manager, accountmanager , administratief medewerker, jurist, marketeer, communicatie adviseur, service medewerker én directeur. Maar één ding wist ik zeker: Ik heb het zelf in de hand. Als ik het niet doe, dan gebeurt het niet. En dat maakt een motivatie in je los. Je stelt een doel, maakt een plan, ontdekt, leert, groeit, ontwikkelt en komt erachter dat je veel meer kunt dan dat je zelf voor mogelijk hield.

Netwerk, kruiwagens en springplanken

Ik ben ervan overtuigd dat er twee pijlers zijn die je altijd op een top niveau moet houden: kwaliteit en service. Lever altijd een product of dienst van hoge kwaliteit en zorg dat je opdrachtgevers jouw meerwaarde (blijven) zien. Bepaal wat een opdrachtgever belangrijk vindt, denk mee en kom met oplossingen. Want daarom word je benaderd en aanbevolen: jij hebt iets te bieden. Gebruik de netwerken en kruiwagens die je worden aangeboden en ineens is daar de opdracht die de springplank wordt naar een prachtig portfolio.

Of het nu januari is of juni, elk moment in het jaar kan het moment zijn waarop jij jouw top idee de wereld in schiet. Stel een doel, maak een plan en GET STARTED! Want (in de categorie ‘mooie spreuken’) een doel zonder plan is en blijft slechts een wens… of een voornemen.

 

Ben jij (startend) ondernemer en heb je nog geen brand design? Plan een intakegesprek!