In 2019 begon ik met het schrijven van blogs om je een kijkje achter de schermen te geven of je van tips te voorzien. En ondanks dat ik geen tekstschrijver ben, kreeg ik van Carolijn van der Hoeven (wel een tekstschrijver en een topper om mee te werken) te horen dat ik leuk en goed schrijf. Een mooi compliment, toch? Naast dat compliment daagde ze mij ook meteen uit: of ik ook zou kunnen (lees: durven) schrijven over situaties of onderwerpen waarbij ik mij kwetsbaar opstel of een kritische noot plaats. Challenge accepted!

Vandaag besteld, gisteren in huis

Je kent vast wel de (ver)koopgroepen op Facebook. Regelmatig worden daar berichten in geplaatst in de trant van ‘ik zoek een goede kapper die vandaag nog tijd heeft om mijn haren te knippen en te verven en het liefst niet te duur’. Ik merk dat er bij mij dan direct een soort van irritatie ontstaat. Mijn eerste gedachte: “Dus je wilt kwaliteit, je wilt het supersnel en je wilt er niet veel voor betalen. Je wilt dus voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.” Ok, eerlijk is eerlijk… vragen staat vrij, maar het zet mij aan het denken. Hoe komt het dat we moeiteloos onze hoge verwachtingen kenbaar maken?

Zo gek is dat eigenlijk niet. We leven in een maatschappij waarin alles beter, sneller en goedkoper moet en we zijn gewend (of verwend) geraakt aan het ‘vandaag besteld, gisteren in huis’ fenomeen. Natuurlijk is het ontzettend fijn dat, wanneer je wasmachine of computer kapot gaat, je morgen alweer een nieuwe in huis kunt hebben. Het wordt echter een ander verhaal bij maatwerk. De exacte oplossing ligt niet klaar op de schappen en er zijn geen duizenden exemplaren van de oplossing gemaakt om een lagere prijs te kunnen bieden. En toch worden kwaliteit, snelheid én een lage prijs verwacht… want dat zijn we gewend.

De duivelsdriehoek: Kwaliteit, tijd en prijs

Heb je ooit wel eens gehoord van de duivelsdriehoek? Dit is een management model dat het spanningsveld laat zien tussen kwaliteit, tijd en prijs binnen een project. Volgens het model kun je altijd maar twee van de drie elementen kiezen of beïnvloeden. Het derde element wordt automatisch bepaald op basis van de twee gekozen elementen. Laten we dit model eens spiegelen aan het eerder genoemde kappersvoorbeeld.

In het voorbeeld zie je de drie elementen staan: goed, vandaag, niet te duur. Tenzij er een kapper is die door afmeldingen ruimte heeft om je direct te ontvangen én bereid is om jouw haren te knippen en te verven voor een prikkie, zul je geen oplossing vinden voor jouw vraagstuk. Wil je vandaag nog geholpen worden voor een lage prijs? Dan moet je er rekening mee houden dat je misschien niet de gewenste kwaliteit bereikt. Wil je toch vandaag een mooi kapsel? Dan moet je mogelijk wat meer betalen dan je had gehoopt.

duivelsdriehoek

De duivelsdriehoek wordt steeds vaker vervangen door het duivelsvierkant. Het klinkt iets minder ‘catchy’, maar in dit model wordt de ‘scope’ toegevoegd, oftewel de omvang van het vraagstuk. Bijvoorbeeld hoe lang jouw afspraak zal duren of de impact van jouw behandeling op de planning . Want dat is natuurlijk ook een element dat beïnvloedbaar is. Misschien heb je geen kapper kunnen vinden die je vandaag volledig van dienst kan zijn, maar lukt het wel wanneer je je wensen een beetje aanpast of spreidt. Misschien kan de kapper je haar vandaag wel knippen binnen het voor jou haalbare budget en kun je later een vervolgafspraak maken voor het verven.

Waar kies jij voor?

Durf jij het aan om over het volgende na te denken? Als je 2 van de 3 elementen uit de duivelsdriehoek moet kiezen die voor jou belangrijk zijn… Welke zijn dat dan?

  • Kies je voor hoge kwaliteit en hoge snelheid? Ben je bereid om dan een hogere prijs te betalen?
  • Ga je liever voor een hoge kwaliteit en lage prijs? Ben je bereid om dan wat langer te wachten?
  • Of is een snelle levertijd en een lage prijs jouw ding? Accepteer je dan een mindere kwaliteit?
  • Zou je je wensen bijstellen of spreiden als daardoor binnen de gestelde tijd de gewenste kwaliteit kan worden geleverd voor een prijs die in jouw budget past?

Houd de duivelsdriehoek en je antwoorden in gedachten als je volgende week bijvoorbeeld een kapper, manicure, schilder, timmerman, ontwerper, tekstschrijver of andere professional belt met een vraagstuk 😉

Door altijd maar de gehele driehoek aan opdrachtgevers te willen leveren, heb ik deze les ook geleerd. Volgende week lees je in deel 2 van dit blog je wat er gebeurt als je steeds het onmogelijke mogelijk wilt maken. Spoiler alert voor de ramptoeristen onder ons: ellende.