Het coronavirus raakt ons allemaal. Het nieuws, de updates en maatregelen beheersen onze dagen en de gevolgen zijn duidelijk voelbaar. Duizenden mensen zijn getroffen door het virus, sommigen kunnen of mogen niet meer werken en anderen kunnen niet anders dan werken. Horecabedrijven worden gesloten, de straten zijn rustig of verlaten, evenementen worden afgelast, huwelijken worden uitgesteld en talloze mensen moeten afscheid nemen van een dierbare in een verlaten crematorium of met een eerbetoon langs de weg. Het is een bizarre tijd, waarvan we met z’n allen niet weten hoe lang het gaat duren en hoe we er doorheen komen. Maar toch gebeuren er in een tijd van crisis ook mooie en bijzondere dingen.

Samen tegen het coronavirus

‘Ik’ verandert in ‘wij’ en het gevoel van collectiviteit was nog nooit zo groot. Wat ontzettend mooi is om te zien, zijn alle initiatieven die als paddenstoelen uit de grond schieten. Zangers en zangeressen geven contactloze buitenconcerten bij verzorgingshuizen, bloemisten bezorgen hun bloemen bij hen die zo hard voor onze gezondheid aan het werk zijn, kinderen maken thuis tekeningen en kaartjes om eenzame mensen een hart onder de riem te steken. Ook de overheid komt razendsnel met regelingen om bijvoorbeeld bedrijven de helpende hand te bieden die door het coronavirus worden geraakt.

Creativiteit zit in ons allemaal 

Ondertussen bedenken ondernemers ook manieren om aan de slag te blijven en een inkomen te blijven behouden, al is het misschien minder dan normaal. Denk maar eens aan restaurants die overgaan op het afhalen van maaltijden of cafés die borrelpakketten bezorgen. Oké, het is niet voor elke branche of elk beroep eenvoudig om zomaar om te schakelen. Lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om een product of dienst op afstand te blijven aanbieden. Vooral voor de beroepen waarbij fysiek contact nodig is, is de uitdaging om in deze tijd door te kunnen werken erg groot. Als kapper kun je nu bijvoorbeeld niet knippen, verven of stylen. Ook schoonheidsspecialisten of fysiotherapeuten kunnen hun werk nu niet uitvoeren. Wat je wel kunt (en moet) doen is in contact blijven met je klanten. Stuur bijvoorbeeld een kaartje of maak video’s met tips voor haar- en huidbehandelingen of instructies om ook thuis fit te blijven. Verder kun je ‘inhaal-vraag’ creëren. Verkoop een cadeaubon voor bijvoorbeeld €20,00 die straks €25,00 waard is. Op deze manier genereer je nu inkomsten en geef je je klanten iets extra’s wanneer je na het coronavirus weer back in business bent.

Waar een wil is, is een weg

Is het je al opgevallen hoe snel ideeën nu tot stand komen? Hoe kan het dat we toch ineens zo creatief worden met z’n allen? Als je eenmaal gewend bent aan een situatie of manier, dan denk je niet snel meer aan andere mogelijkheden. Sterker nog, je ziet ze gewoon over het hoofd! Wanneer je te maken krijgt met beperkingen, zie je ineens veel meer mogelijkheden. Je wordt in feite gedwongen om out-of-the-box te denken en uit je comfort zone te treden. Waarschijnlijk rijd je altijd dezelfde weg naar je werk, behalve als er ineens een weg afgesloten blijkt. Je moet je route bijstellen en een andere weg kiezen. Stel je route bij! Je doet er misschien iets langer over, maar je komt er wel.

Lieve mensen, blijf gezond! Zorg voor jezelf en elkaar en volg de maatregelen van de overheid op. Together we can beat this!