Nederland heeft een nieuw logo en dat is, zeker onder designers, niet onopgemerkt gebleven. Sterker nog, het ging los op social media!

Ik zie, ik zie… wat jij niet ziet

Het oude logo was aan een opknapbeurt toe; het mocht allemaal wat moderner. Het logo gaat de hele wereld en dus gaf Sigrid Kaag, minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, opdracht voor een nieuw logo. En dat mocht wat kosten: maar liefst €200.000! Alsof dat nog niet voldoende reden tot commentaar was, werden er ook grote vraagtekens bij het ontwerp gezet. Want wat kreeg de minister ervoor? Een moderner logo, dat wel, maar ook een logo dat het een en ander aan de verbeelding over laat. Het idee is dat het pootje van de N en de L een tulp vormen, maar dat ziet niet iedereen. Sommigen zien in de L zelfs een rokende joint terug. Zowel het exorbitante bedrag als het ontwerp leverden de nodige opmerkingen en parodieën op.

Gedachten lezen

Ik heb inmiddels al aardig wat logo’s gemaakt. Soms weet een ondernemer heel goed wat het moet worden, soms ontstaan de ideeën tijdens een gesprek en soms is er meer tijd nodig voor een goede brainstorm. Het blijft tenslotte een creatief proces en een goed logo ontwerpen is zeker niet altijd makkelijk. Als ontwerper moet je bijna gedachten kunnen lezen om te weten waar je naartoe moet. Daarom plan ik altijd een intakegesprek met opdrachtgevers. Zo leer ik de ondernemer kennen en kan ik belangrijke vragen stellen, zoals:

  • Wat zijn de bedrijfsactiviteiten?
  • Wat is de boodschap (payoff)?
  • Hoe beschrijf je de doelgroep?
  • Wat wil je uitstralen of overbrengen?
  • Welke tone-of-voice ga je gebruiken?
  • Wie zijn de concurrenten?
  • Op welke middelen wordt het logo (nu of in de toekomst) gebruikt?
  • Wat vind je (niet) mooi?

Vervolgens ga ik aan de slag met ontwerpen en ook deze concepten worden aan een aantal checkpunten onderworpen. Het is belangrijk om te controleren of het logo:

  • weerspiegelt wie je bent, wat je bedrijf doet en wat je wilt uitstralen
  • professioneel, sterk en duidelijk overkomt
  • voor meerdere doeleinden en op diverse achtergronden gebruikt kan worden
  • herkenbaar blijft wanneer alleen een deel (beeldmerk) wordt gebruikt
  • tijdloos is
  • geen associaties oproept die je niet wilt

Iedereen heeft een mening

De belangrijkste persoon die achter het ontwerp moet staan ben jij als opdrachtgever. Maar het is heel normaal om ook anderen om een mening te vragen. Een goede manier om het logo aan deze proef te onderwerpen, is het voorleggen aan een testpanel. Bijvoorbeeld aan bekenden uit je omgeving (of, als je het aandurft, onbekenden) die hun eerlijke mening durven te geven. Dan weet je precies wat jouw logo uitstraalt en of er eventueel nog wat kan worden bijgeschaafd. Maar je bent gewaarschuwd… op social media zijn de meningen niet altijd even mals! Bekijk de opmerkingen en parodieën en oordeel zelf.

Nederland heeft een nieuw logo. En jij? Ben jij op zoek naar een logo dat wel een knallende indruk maakt op jouw doelgroep? GET IN TOUCH en plan een intakegesprek.